onsdag 18 januari 2012

After eight-muffins

Idag har varit en lugn dag och jag har i princip inte gjort någonting alls. Bara slappat här hemma. Tittat tv och suttit på datorn. Skönt med sådana dagar. :)
Nu väntar jag på kvällsbesök, i form av Alexandra. :) Jag har gjort after eight-muffins, som jag tror blev riktigt lyckade. Här kommer receptet:


Ingredienser för ca 12 muffins:
100 g smör eller margarin
100 g (12 rutor) mintchoklad (after eight)
2 st ägg
2 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
3 msk kakao
1,5 tsk bakpulver

Glasyr:
ca 12 bitar After eight

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull på svag värme. Ta bort kastrullen från värmen innan smöret är helt smält och rör om så att det sista smälter. Lägg därefter i mintchokladrutorna (after eight) och låt dessa smälta. Rör om till en jämn smet.

Vispa ägg och socker pösigt, gärna med elvisp. Tillsätt smör- och chokladblandningen. Rör ner den försiktigt i äggblandningen.

Blanda mjöl, kakao och bakpulver. Vänd ner blandningen med en slickepott.
Häll upp smeten i muffinsformar och stoppa in i ugnen på 175 grader i ca 12 min.

Ta ut muffinsarna och lägg en after eight på varje muffins. Stoppa in dom i ugnen igen i ca 2 min så chokladen smälter.

Receptet hittade jag på denna blogg:  http://smakkansla.blogspot.com

5 kommentarer:

  1. Men ne-e. Nu måste jag nästan baka muffins, du å Hanna har gjort mig så sugen. Å jag som trodde jag tröttnat på allt vad choklad heter efter julen.... :P

    SvaraRadera
  2. åh, va god dem siir ut! Såna lagar ja nästa gang! ;D och th, you know what you should do..

    SvaraRadera
  3. Uh ja har sån tur att ni bakar å jag äter <3

    SvaraRadera
  4. Jaa, låt receptet spridas, fö di va faktiskt god! :) å Th, tröttn på choklad? va e he?! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag jobbar på en bäddavdelning. Ni kan inte föreställa er de chokladmängder som fanns där hela December. Kändes som om Fazer hade exploderat :P

      Radera